Mediální masáž vs. bezpečnost rally v číslech

Rally

I v době, kdy vládnou diskusi kolem bezpečnosti rally pochopitelné emoce vyvolané z velké části zkreslenými informacemi v médiích, je dobré uvést pravdivá fakta.

Za posledních zapamatovatelných a dohledatelných 25 let – ano, opravdu 25 let, ale dost možná i 30 let – zemřelo na českých rally 11 diváků při pěti incidentech. Některá média uvádějí 15 diváků, ovšem tam počítají i akce, které nemají s rally nic společného.

Například exhibiční jízdy veteránů. Z těchto 11 úmrtí se všechna, kromě jediného, stala v pro diváky zakázaných místech, která byla vždy zřetelně označena. Ve všech dosavadních případech, s otázkou poslední tragické události v Lopeníku, zde byli diváci vědomě a vědomě také podstupovali riziko. Nikdy, byť opět částečně s výjimkou posledního mimořádně nešťastného případu, se nejednalo o žádné náhodné přihlížející. Vždy to byli lidé, kteří se aktivně přišli podívat právě na rally. Za tuto dobu desítek let zhlédlo českou rally kvalifikovaným odhadem 20 až 30 miliónů diváků.

Jednotlivá úmrtí se udála takto:

Od druhé poloviny 80. let až do roku 2001 žádný(!) mrtvý divák. Je to až s podivem, protože divácká návštěvnost, rychlost vozů i počet soutěží byly už tehdy (zejména v 90. letech) velmi podobné jako dnes. Přitom bezpečnostní opatření byla na daleko nižší úrovni, podobně jako dodnes v řadě zahraničních států. Ani největší pamětníci a znalci nevědí o žádném úmrtí diváka na území České republiky v tomto období.

2002 – 1 mrtvý divák na Rallyšou Blovice. Muž, přibližně 25 let. Divák, který se riskantně vracel po trati závodu z jiného místa, kde sledoval rally. Stál nebezpečně na výjezdu ze zatáčky před plotem a neměl kam utéci.

2008 – 2 mrtví diváci na Pražském rallysprintu. Muži, 26 a přibližně 30 let. Stáli riskantně u trati na vnější straně zatáčky ve vypáskované zakázané zóně, aby měli lepší výhled.

2009 – 3 mrtví diváci. Otec, syn a jeho kamarád, kteří si v zakázané zóně za skokem zrovna fotili projíždějící vozy. Předtím byli ostatními diváky a pořadateli důrazně upozorňováni, aby toto místo opustili.

2012 – 1 mrtvý divák na Barum rally Zlín, muž, 54 let. Stál v povoleném prostoru, ve velmi rychlém divácky atraktivním místě. Vůz se po nehodě zcela neočekávaně odrazil a změnil směr, po čemž zasáhl přihlížejícího diváka. Příčinou byla nešťastná náhoda. 4 mrtvé divačky na Rally show Uherský brod, ženy, 20, 18, 18 a 7 let – v šetření policie. Vše zatím nasvědčuje tomu, že stály v zakázaném prostoru ve společnosti kamaráda pořadatele, který je odtud nevykázal.

Nyní pro porovnání divácká návštěvnost rally: Největší rally (Barum, Bohemia, Šumava a další) u nás každou každoročně navštěvují desítky až stovky tisíc diváků (jenom Barum rally pravidelně navštěvuje 250 tisíc diváků, Bohemii, Šumavu a ostatní cca 100 tisíc). Menší rally navštěvuje 5 – 10 tisíc diváků. Ročně to dělá přibližně 1 milion diváků z Čech, ale i ze zahraničí. Za 25-30 let je to při konstantní oblibě rallysportu zhruba výše zmíněných 20-30 milionů diváků. Z toho 11 mrtvých, ve 4 z 5 tragických událostí po pobytu v zakázané označené zóně.

Nyní pro další porovnání: Na hudebních festivalech zemřel za tuto dobu podobný počet lidí. Podobně nešťastné události se stávají na tuning-party, zde navíc často vinou alkoholu. Lidé umírají často při jiných zábavách a sportech, například při vodáctví, cyklistice – po desítkách až stovkách ročně. Desítky tisíc zbytečných a nevinných mrtvých v běžném silničním provozu, kterému se člověk na rozdíl od rally nemůže bezpečně vyhnout, nikoho příliš nevzrušují. Opravdu je zde někdo, kdo může považovat rally ve světle těchto faktů a čísel, i přes tragičnost případu z Lopeníku, za neúměrné riziko pro naši společnost? Pakliže ano, nesvědčí to o zdravém úsudku tohoto národa.

Škoda Fabia bazar

© 2011 - 2022 Copyright Jan Vosátka. Kontakt, reklama: admin@fabiaauto.cz

Tato stránka používá cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Podmínky pro uchovávání nebo přístup ke cookies je možné nastavit ve vašem prohlížeči. POKUD S TÍM NESOUHLASÍTE TENTO WEB NEPOUŽÍVEJTE! Další informace